Železnice
Historie
25. 7. 1875 byla jízdou slavnostního vlaku otevřena choceňsko- broumovská dráha.
Roku 1882 byla založena společnost k vystavění podružné dráhy z Teplic do Trutnova, ale trvalo ještě čtvrt století do jejího otevření. Do roku 1908 jezdily z Teplic do Adršpachu omnibusy a povozy.
Doprava železnicí v roce 1882 byla na hlavních spojích časově téměř shodná s dnešní, což nám dosvědčuje tabulka z knížky Aloise Götzla, Skalní města Teplice a Adrsbach 1882:
Spojení železných dráh (r.1882)
odjezd z Prahy 7.35 odjezd z Vídně 6.24 Odjezd z Teplic 9.45 odjezd z Brna 11.39 příjezd v Chocni 11.58 odjezd z Chocně 15.13 příjezd v Brně 15.46 příjezd v Teplicích 17.39 příjezd ve Vídni 20.45 příjezd v Praze 19.30
Lokálka z Teplic n. M. do Poříčí u Trutnova
24. 9. 1908 byla slavnostně otevřena trať z Teplic n. M. do Poříčí u Trutnova, s jejíž stavbou se začalo v roce 1906. Půvabná lokálka s přezdívkou "Adršpaška", s krátkým tunelem hned v první zatáčce, vinoucí se mnoha zákruty, stoupáními a spády, je ve své východní části ideálním východiskem do obou skalních měst. Protáhlým obloukem u Janovic, obcházejícím hřeben Závory připomíná trať smyčky velehorských drah. Jejím vyvrcholením je průjezd ojedinělou tříetážovou křižovatkou v Poříčí u Trutnova. Nejhezčí část trati je však přece jen v Dolním Adršpachu, s malebnou vyhlídkou na skalní město.
Stavba dráhy - kronika Chvalče
2. února 1895 svolal poslanec Fr. Roser do Teplic schůzi k projednání stavby železnice Teplice-Poříčí. Na pozvání jeli Hugo Hübner, Gustav Pfohl, Jindřich Dörner a Jos Riedel. Do rozšířeného komité zvolen starosta Hübner. 17. února odbývalo komité svou první schůzi v hostinci Bernarda Pfohla ve Chvalči. Tato byla navštívena jen starostou z Broumova drem. Dinterem, drem. Klingerem, okresním předsedou a fabrikantem Roscherem z Petříkovic. Ostatní členové nemohli se dostavit pro několik dní trvající sněžnou bouři, neboť i pošta v těchto dnech nejezdila. Když z Chvalče přítomní páni odjížděli, jeden z koní zapadl pod hostincem mimo sjízdnou dráhu do sněhu a byl vyproštěn po odházení sněhu.
16. března 1899 usneslo se obecní zastupitelstvo složiti 8.000 zl. na kmenové akcie projektované dráhy v tom případě, bude-li vedena přes obec. Jmenovaný směr je již přes 20 let vyhlédnut a již několikráte byl vytyčen. Soukromé osoby upsaly navýšení o 2.000 zl. a výbor se usnesl zapravit nové zaměření 500 zl. V če rvnu se počalo s vytyčováním směru dráhy. 4. října 1906 byla konána poslední komisionelní pochůzka trasy. Se stavbou bylo započato na různých místech v podzimku. 7. srpna 1908 jela lokomotiva na nové trati a přivážela štěrk. 24. září zahájen provoz na místní dráze. Slavnostního otevření nebylo, přec nádraží bylo vyzdobeno prapory a věnci.
Osudné otevření jízdy dráhy - kronika Chvalče
Na otevření lpěl zvláštní osud. To se mělo státi 18. srpna na den narození císaře, pak stanoveno na 15. září se slavnostním obědem v hotelu "Eisenhammer" v Teplici. Pro technické potíže odloženo na 17. září. Ani tu nedošlo toho dne k otevření. Diner (Oběd) vyšel naprázdno. Mladočeský klub podal protest u min. železnic proti jednojazyčným nápisům a poslanec Adámek podal návrh, aby zemským sněmem povolená subvence ve výši 600.000 K. byla tak dlouho odpírána až na dráze budou také české nápisy. Ministerstvo železnic rozhodlo otevření až na další odložit. Koncesionáři od počátku trvali na tom , aby nápisy byly jen v řeči německé. Ministerstvo železnic nařídilo odstranění dvojjazyčných výstražných tabulek a stažení jízdních lístků. Výstražné tabulky byly znovu nahrazeny plechovými v německém textu a upevněny. V noci před otevřením provozu velká část těchto tabulek byla českými dělníky stržena. V den otevření se udály dva nešťastné případy. Jedna žena byla samo se pohybujícím vozem těžce zraněna a později zemř ela a v lomu na Zábraně byl těžce zraněn kameník. 15. listopadu byla zastavena jízda pošty z Trutnova do Teplic, protože dráha převzala dopravu pošty s vozem. Slavnostně vyzdobený poštovní vůz jel odpoledne o 1/2 4 hod. provázen dvěma jezdeckými postiliony za zvuku poštovních trubek. Také nejstarší postilion žijící na odpočinku Josef Tauchmann se dostavil a řídil jeden vůz. 38 let projížděl tuto trať za každého počasí, v zimě v létě. Často poštovní vůz odolával zákeřnému počasí a ve Chvalči nebo Horním Adršpachu zůstával stát a čekal až se na Zábraně uvolní cesta. 26. a 27. dubna kolaudace dráhy.